Når en kunstner eller et band skal optræde, så er der rigtig mange ting, der skal stemme. Det er uanset, om der er tale om en udsolgt koncert på et stadion, eller om det er det mindste spillested i Kødbyen. Der skal være en scene med plads til udstyr, der skal sørges for lyden, og lyset skal også passe.

Der bliver stillet store krav til den lydmand, der er med, og for de mindre bands, så er det bare standard, at man er sin egen lydmand, og at man kan sætte sit udstyr op selv, så lyden optimeres og kan høres godt alle steder i en sal.

Ikke kun lyden

Når et band står på scenen, så er der selvfølgelig forventninger til musikken og dermed også lyden. Men der skal også være godt lys, så alle kan se. Lyset på en scene er tydeligt, men har du ikke selv stået på en, så har du faktisk ingen idé om, hvor voldsomt det lys er. Der skal rigtig meget til at lyse en scene op, og det er ikke mærkeligt, at alle hurtigt får varmen, når de står deroppe. Det er også derfor, der er et begreb, der hedder teatermakeup, for der skal rigtig meget til at se naturlig ud under så kraftigt lys. Men der skal også rigtig meget til at se unaturlig ud, hvis det er den vej, man gerne vil gå – som fx Kiss eller King Diamond, der om nogen er kendt for deres ikoniske makeup på scenen.

Det er selvfølgelig nemt at skyde skylden på alle dem, der skal skabe rammerne, og selvfølgelig er der forskel på, hvor dygtige, de er, men i sidste ende er det kunstnerne og musikerne selv, der skal levere. Det er det, der er afgørende for, om alle de mange fans har lyst til at komme igen eller ej.